Αναβλητικότητα. Μόδα της εποχής ή γνώρισμα της ανθρώπινης φύσεως; Είναι άραγε αποχή από την ευθύνη μας, αδυναμία
λήψης μιας απόφασης ή αδιάφορη προσέγγιση της ζωής που ο σύγχρονος κόσμος προτάσσει με πρόσχημα την χαλαρότητα και την αποφυγή του άγχους; Αποτελεί
πάντως ιστορική πρωτοτυπία, η ανάδειξη της αναβλητικότητας σε
στάση και τάση κοινώς αποδεκτή και επικροτούμενη.
Σχεδόν ενάμιση εκατομμύριο Έλληνες
έχουν επιλέξει να ακούσουν το λαϊκό άσμα «Από
Δευτέρα» δημοφιλούς αοιδού στο YouTube, άλλοι
τόσοι το έχουν χορέψει και τραγουδήσει με πάθος, οι ραδιοφωνικοί σταθμοί το
αναπαράγουν συνεχώς ως επιτυχία που πρέπει να ακουστεί ξανά και ξανά…
Μαζί με άλλα πολλά, η αναβλητικότητα
έπαιξε και αυτή το ρόλο της στο παρασιτικό έκτρωμα που παρουσιάζει η
νεοελληνική κοινωνία. Αναβολή: (ουσ.)
κάθε σωρός, χωματοβούνι (Λεξικό της Αρχαίας Ελληνική Γλώσσας , Παν.Ε.
Γιαννακόπουλος, εκδ. Πελεκάνος). Αναβολή σημαίνει συσσώρευση. Συσσώρευση
αποφάσεων που δεν ελήφθησαν, προβλημάτων που δεν λύθηκαν, λαθών που δεν
διορθώθηκαν, αλλαγών που δεν έγιναν. Αγνοούμε ή εθελοτυφλούμε καταστροφικά,
προφασιζόμενοι αδυναμίες ή έλλειψη χρόνου. «Άστο
βρε αδερφέ για αύριο», «χαλάρωσε, τώρα σε έπιασε να αγιάσεις;», «δε χρειάζεται
να αγχώνεσαι, άνθρωπος είσαι. Άστο, από Δευτέρα…»
Μέσα στη δίνη της αδιαφορίας, των
ευθυνόφοβων αναβολών, της χαλαρής αντιμετώπισης της ζωής, την άρνηση ενασχολήσεως
με τον εντός ημών άνθρωπο, η Ορθόδοξη Εκκλησία για ακόμα μια φορά, έρχεται να
μας υπενθυμίσει τον αγώνα που αφήσαμε στη μέση ή δεν αρχίσαμε. Προτάσσει
διαχρονικά και με σαφήνεια την χαρά του αγωνίζεσθε, την ευτυχία της νίψης, την
ανάγκη της εγρηγόρσεως. Στο διάβα του χρόνου και της καθημερινότητας, η Ορθόδοξη προοπτική - που μάχεται δια της πίστεως να ανέβει
τα σκαλιά ένα - ένα, μας εισαγάγει στον υπέρ πάντων αγώνα. Αυτόν που οδηγεί στην
Ανάσταση.
Κι εδώ αναβολές δεν χωρούν, ενστάσεις
δεν μπορεί να ενσκήπτουν, αδυναμίες δεν επιτρέπεται να προβάλλονται. Από την
Καθαρά Δευτέρα και μέχρι τον Γολγοθά, ο καθημερινός αγώνας είναι αναγκαίος. Ανάγκη
κάθε μέρα να πλησιάζουμε τον καθρέπτη όλο και πιο κοντά, ώστε να δούμε τον εαυτό
μας καθαρά και ότι βρίσκουμε να το καθαρίζουμε προσεκτικά. Σαν
άλλο antivirus, που κάθε
τόσο βάζουμε να σκανάρει τον υπολογιστή από ιούς και να τον καθαρίσει. Χωρίς antivirus ο
υπολογιστής μολύνεται και όσο δεν αντιμετωπίζονται οι προσβολές, το σύστημα
αρρωσταίνει βαριά με κίνδυνο η κατάσταση να γίνει μη αναστρέψιμη…
Η Ορθόδοξη ασκητικότητα, που για αιώνες
πραγματώθηκε όπου υπάρχει αγωνιζόμενη ψυχή, είναι αυτή που θα μας οδηγήσει στην Ανάσταση. Η παρουσία του Κυρίου
στη γη είναι πέραν από απόδειξη της χωρίς όρια αγάπης του και μια πρόταση
αγώνα. Ενός αγώνα που βιώνεται σιωπηλά, με το βλέμμα στραμμένο στον καθρέπτη
κάθε στιγμή, σε κάθε λέξη, σε κάθε ματιά, σε κάθε σκέψη, σε κάθε πράξη. Με στόχο την βασιλεία των ουρανών, που άλλωστε «εντός ημών εστί».
Ένας από τους ωραιότερους ύμνους της
Μεγάλης Εβδομάδας από άποψη ποιητική και συνθετική είναι αυτός που ακούμε να
ψάλλουν πρώτον οι ψάλτες, στον όρθρο της Μεγάλης Δευτέρας την Κυριακή των Βαΐων
το βράδυ. «Ιδού ο Νυμφίος έρχεται εν τω μέσω της νυκτός και μακάριος ο δούλος ον
ευρήσει γρηγορούντα…». Ας μην αφήσουμε άλλη Δευτέρα να πάει χαμένη…
Ευάγγελος Θεοδώρου
δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Όσιος Νίκων, Απρ-Μαι-Ιουν 2012
αναδημοσιεύτηκε από τις ιστοσελίδες batopaidi, synodoiporia, bloglines, tromaktiko
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου